Spoznajte svojich konkurentov

Vaši najúspešnejší konkurenti sú zároveň vašimi najlepšími učiteľmi internetového marketingu. Pravdepodobne už riešili (a vyriešili) všetko, čo na vás ešte len čaká. A ochotne vám to prezradia :)


Spoznajte svojich konkurentov (kliknutím zväčšiť).

1. Kto sú vaši konkurenti?


V základe môžeme rozdeliť konkurenciu na:

  • priamu,
  • a nepriamu.

Vaši priami konkurenti predávajú tie isté služby, produkty alebo značky ako vy. A sčasti dokonca tomu istému zákazníckemu publiku, ako vy.

Vaši nepriami konkurenti predávajú úplne iné služby a produkty, ktoré by však mohli naplniť potreby vašich zákazníkov odlišným spôsobom = sú alternatívou vašich produktov a služieb, ponúkajú blízku alebo dokonalú náhradu vami ponúkaného riešenia.

Ide ale aj o SEO

Pokiaľ ide o návštevnosť z neplatených výsledkov vyhľadávania v Google (SEO), nie sú vašou konkurenciou len iné firemné weby, ale aj online magazíny, blogy, obsahové weby. Často je výhodnejšie s nimi začať spolupracovať, ako ich vnímať konkurenčne.

A ide aj o PPC kampane

Pravdepodobne najostrejších konkurentov stretnete v PPC reklame = bojujú s vami o zákazníka v platených výsledkoch vyhľadávania v reklamách AdWords (Google Ads). Týmto konkurentom by ste určite mali venovať svoju pozornosť.

A o sociálne médiá

Najlepšou učebnicou komunikácie s cieľovým publikom sú kvalitné stránky na Facebooku + účty na Instagrame a Twitteri patriace vašim najúspešnejším konkurentom.

Vašimi konkurentmi nie sú všetci

Záleží na vymedzení vašej ponuky na trhu a cielení na konkrétne zákaznícke publikum. E-shop s luxusnými šperkami a online bižutéria so šperkami za pár eur si navzájom priamo nekonkurujú, aj keď niektorých zákazníkov online bižutérie určite lákajú drahšie šperky z online zlatníctva.

Ceny a kvalita služieb sú silnými nástrojmi cielenia na odlišné publikum.

Asi viete v tejto chvíli spamäti vymenovať niekoľko svojich konkurentov. Ďalších nájdete v Google, keď zadáte do vyhľadávača kľúčové slová definujúce váš biznis (napr. prenájom limuzín alebo oprava pc bratislava = hľadajte slovami vašich zákazníkov).

2. Aké webstránky majú vaši konkurenti?


Najviac informácií získate priamo z webových stránok konkurenčných firiem. Využite príležitosť keď vidíte konkurenčný web úplne prvý krát, a skúste ho vnímať z pohľadu zákazníka.

  • Aký máte z toho webu prvý dojem?
  • Je niečím výnimočný, alebo je to len jeden z mnohých štandardne nablýskaných, ale obyčajných webov?
  • Ako rýchlo alebo ľahko sa na ňom vyhľadáva, objednáva, odosiela dopytový formulár?
  • Aký majú slogan, štýl jazyka, ako vybudovali obsah a aké typy obsahu používajú?
  • Aké uvádzajú zákaznícke výhody, záruky, referencie, akým spôsobom a na základe čoho si budujú reputáciu a brand?
  • Čo na tom webe vás ako potenciálneho zákazníka láka k odoslaniu objednávky alebo dopytu?
  • Je niečo, v čom by vás konkurenčný web mohol inšpirovať, v čom je lepší ako váš web? Napríklad výborné výzvy k akcii (CTA), unikátny obsah, lepšia prehľadnosť kategórií, ponuka rozšírená o ďalšie zaujímavé služby, špeciálny objednávkový formulár, rozdelenie do sekcií podľa zákazníckych skupín...

Čo hľadáme?

  1. Príležitosti pre vás = ak majú vaši konkurenti dobre premyslený marketing a kvalitné weby, určite u nich objevíte niekoľko zaujímavých podnetov pre váš marketing a webstránku.
  2. Spôsoby, ako sa odlíšiť od konkurencie = cieľom vášho marketingu nie je podobať sa na vašich konkurentov, ale vybudovať nezameniteľný web s unikátnou ponukou a jedinečnými výhodami pre zákazníkov.
  3. Prípadné riziká = možno zistíte až pri detailnej návšteve marketingovo perfektne doladených konkurenčných webstránok, prečo sa vám nedarí predávať produkt X alebo službu Y na vašom webe tak dobre, ako si prajete...

Príklady skvelých marketingových inšpirácií z kvalitných webov TOP firiem:


https://www.top-obaly.cz/

***


https://www.zoot.cz/

***


https://www.alza.cz/alzapremium

***


https://notebooky.heureka.cz/

***


https://www.braun.cz/cs-cz/products/male-grooming/electric-shavers

***


https://www.braun.cz/cs-cz/male-grooming/the-world-of-styling-and-trimming/world-of-styling-trimming

***


https://www.curaprox.com/sk-sk/oralhealth#filter=type-3

Na screenshotoch si všimnite žltou zvýraznené: výhody a záruky, skvelo pripravený e-mail newsletter na odber, detailné filtrovanie produktov, zákaznícky premium klub, kvalitný obsah pre See-Think-Do. A je tam toho omnoho viac :)

  • TIP: Ak si chcete v Google zobraziť cca všetky stránky (vrátane podstránok a subdomén) na doméne konkurenta, použite operátor site. Napríklad stránky z webu RobertNemec.com si zobrazíte, keď zadáte do Google v presnom tvare:

site:robertnemec.com

A zase SEO :)

Zo štruktúry a obsahu konkurenčného webu sa dá odhadnúť, na ktoré vyhľadávacie dopyty (kľúčové slová) váš konkurent cieli (vedome alebo nevedome) v rámci optimalizácie pre vyhľadávače (SEO).

Všímajte si texty odkazov v hlavnom menu, anchor texty odkazov z obsahu (vnútorné prelinkovanie webu), kľúčové slová v názvoch stránok (meta title), štruktúru produktových kategórií, kľúčové slová a celé témy obsahu.

Všímajte si tiež odchádzajúce odkazy – na koho váš konkurent odkazuje? Možno na svojich obchodných partnerov, ktorí by mohli byť užitoční aj pre vás?

Úspešné weby majú často kvalitný odkazový profil. Ten môže byť inšpiráciou pre váš marketing a linkbuilding. Odkazy na konkurenčné weby a ďalšie info si môžete nájsť a zobraziť napr. cez nástroje:

  • BacklinkWatch.com, online = zdarma, mnoho toho nenájde :)
  • SemRush.com, online = platené, alebo po bezplatnej registrácii 10 požiadaviek zdarma
  • SEO-SpyGlass na stiahnutie, aj free verzia = https://www.seo-spyglass.com/
  • Majestic.com, online = https://majestic.com/plans-pricing
  • Ahrefs Site Explorer, online = https://ahrefs.com/pricing
  • a ešte český Collabim, online = https://www.collabim.cz/sk/cennik.html

Metódou reverzného inžinierstva :) (Wikipedia) môžete získané informácie o tom, ako váš konkurent robí SEO, využiť spätne pre vlastný marketing. Ale pozor – ak chcete v SEO predstihnúť konkurenčný dobre zabehnutý web, nestačí len spraviť presne to, čo konkurent. Musíte byť lepší :)

(Klasický postup typu „zadám do Google kľúčové slovo a pozriem si pozície“ vďaka personalizácii výsledkov vyhľadávania v Google dávno neprináša spoľahlivé výsledky.)

3. Aké reklamy majú vaši konkurenti?


Konkurenčné reklamy (mám na mysli predovšetkým PPC reklamy AdWords resp. Google Ads + FB Ads) a cieľové stránky reklám prezrádzajú o vašich konkurentoch ďalšie cenné informácie.

Už z kvality a štýlu reklám (a rozšírení reklám v Google Ads) sa dá odhadnúť, či kampane spravuje odborník, a či sa jedná sa preto o skutočne nebezpečného konkurenta.

  • Konkurentov inzerujúcich na vaše kľúčové slová či dokonca na váš brand :) si v AdWords (Google Ads) nájdete v prehľade Štatistiky aukcií. A to vrátane cenných dát ako podielu zobrazení reklám, priemernej pozície reklám či podielu víťazných zobrazení vašich reklám.

Texty reklám uvádzajú prísľuby a výhody, ktorými sa váš konkurent snaží úspešne predávať. To prezrádza hlavné nákupné argumenty konkurenta a jeho cielenie na určitú zákaznícku skupinu.

Inšpirovať sa konkurenčnými reklamami je ošemetná záležitosť. Nechcete sa predsa podobať na vašich konkurentov, a mať rovnaké reklamy ako oni. Cieľom je skôr odlíšenie vašich reklám sa od konkurencie.

To si však vyžaduje aby ste už v základoch vášho podnikania mali vytvorenú jedinečnú predajnú ponuku (USP). Teda nákupný argument alebo benefit aký vaša konkurencia neposkytuje, a ideálne ani nemôže len tak napodobniť.

Občas vám prinesie inšpirácia konkurenčnou PPC reklamou prekvapivo dobré nápady = ani v takom prípade nenapodobňujte, ale vylepšujte :)

Ako ďalej?


Prejdite si konkurenčné weby a ich reklamy. Ak skutočne hľadáte inšpiráciu pre svoje podnikanie a web, prejdite si aj webstránky českých a anglo-amerických firiem z vášho oboru. Všetko naozaj dôležité a zaujímavé si poznačte pre prípadné neskoršie využitie – napríklad pri plánovanom redesigne vášho webu alebo ako súčasť podkladov pre vášho copywritera či PPC špecialistu.

Nemá zmysel upraviť si web ako kópiu konkurenčného webu, ktorý je jedničkou na trhu. To, čo funguje pre nich, nemusí fungovať pre menšiu firmu s obmedzenými zdrojmi. Kľúčom k úspechu je odlišný a pre zákazníkov nezabudnuteľný web a brand.

Nestrácajte však s konkurenciou nadmerný čas (ak náhodou nejde do tuhého) = venujte sa prioritne svojmu webu a svojmu marketingu. Nech sa vám darí :)

Novinky e-mailom


A už vám neunikne žiadna novinka na blogu AntiAgentura.sk = prihláste sa k odberu e-mailom:


Odoberať novinky

© Roman Plencner,
AntiAgentura.sk.
Rýchly kontakt.

Prečítajte si:


Teším sa na vaše komentáre :)

Komentáre

  1. Nebolo by najlepšie spraviť si SWOT analýzu pre každého relevantného konkurenta? A máme v tom všetko.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslím že málokto si dokáže spraviť dôkladnú SWOT analýzu pre vlastnú firmu a web, nieto pre každého "relevantného konkurenta" :)

      Znalosť konkurencie má svoju hodnotu, ale netreba s ňou strácať viac času ako je naozaj potrebné...

      Odstrániť
  2. Dobrý deň aký má zmysel ak spravim tak dobrý obsah ako má na ukážkach braun a curaprox keď mi ho moji konkurenti skopírujú a dajú na svoj eshop? Už som zažil také veci

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobrý deň prajem, ak Vaši zákazníci nájdu na Vašom e-shope kvalitný a dobre premyslený obsah, vždy to bude mať pre nich (aj pre Vás) pozitívny prínos. Vyskúšajte :)

      Odstrániť
  3. Prešiel som si všetkých konkurentov ale ich webstránky sú ešte horšie ako tá moja a žiadnu inšpiráciu ani nič zajímavé som nenašiel. Vôbec neviem ako ďalej s mojim webom aby som z neho mal nejaké objednávky. Za webstránku som zaplatil 3000 EUR.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Skúste si pozrieť anglo-americké weby z Vášho oboru. Úspech webstránky nezávisí väčšinou ani tak od ceny za realizáciu, ako skôr od obsahu, výhod, neodolateľnej ponuky. Ak nechcete zverejniť adresu Vášho webu, kľudne mi napíšte e-mailom, pozrieme sa na to.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára